Friday, October 31, 2008

أنا وعلياء

وقفت افتش في ركن

عن كتب الشعر


كانت بجواري واقفة

اسقطت علي يدها كتاب

فرايت السحر


رايت البسمة تتراقص في

وجه البدر


ولساني يتلعثم خجلا

يلتمس العذر


وذهبت الي ركن اخر

ابحث عن كتب مفقودة


ادور اشاهد اتامل

بعض من كتبي المنشودة


فرايتها تقراء ساكنة

والصدفة كانت موجودة


قـلــــبـي

هل هذي من تبحث عنها
لتنال الحب ؟


هل تجمع يوما اشلائي
وتريح القلب ؟


ام هل ستكون هي الاخري
رمزا للكذب ؟


يا قلبي حاول ان تقراء
نظرة عينيها عن قرب


ظللت الاحق خطوتها
خلف الاستار البشرية


في سراي اتنين*
نظرت لي
ضحكت شفتاها الوردية


ابتسمت عيني قارئة
اجمل ابيات شعرية


ورحلت بعيدا بخيالي

في ليالي العشق القمرية


لحظات كانت تسعدني
وهمومي كانت منسية


خرجت تصحبها صديقتها
تابعت بمكر ودهاء


وسمعت صديقتها تناديها
ما اجمل اسمك

علــــــــياء


يا بسمة عين تهديني

عشق ووفاء


يا اجمل من اضحك عيني
يا بحر حنان ووصفاء

علـــــــيــــــــاء

علــــيــــــاء علـيـاء


* سراي اتنين - القاعة رقم اتنين لعرض الكتب الادبية بمعرض القاهرة الدولي للكتاب
يحمل هذا العمل اسم عين يسكنها الحب لكن كل من سمعه اطلق عليه اسم انا وعلياء
تم القائه في اكثر من مناسبة واحتفال في جامعتي القاهرة وعين شمس
ويتم حاليا طباعتها هي ومجموعة من اعمالي في كتاب تحت اشراف احد مشروعات جامعة القاهرة

38 comments:

  1. اول تعليق


    ل



    رومانسى

    ReplyDelete
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    احلي حاجه ان تقرا وتتخيل انك ممكن تقول نفس الكلام

    بس اذا مسكت قلم وكتبت تلاقيه صعب
    لان كل الكلام لغة عربيه مش عاميه بس انا مااكتشفتش دا الا تقريبا في نص القصيدة
    وانا بكتب التعليق رحت للبوست تاني علشان اتأكد ودا احلس مافيها السهل الممتنع
    بتفكرني بشعر فاروق جويده


    بجد ربنا يبارك لك

    تحياتي
    الي اللقاء

    ReplyDelete
  3. ما اعذب كلماتك
    رقيقه للغايه

    وصفك للنظره الاولى والاعجاب اللى بيملأها

    ما اجمل ان يستشير الانسان قلبه فى لحظات كهذه

    قلبى..
    هل هذى من تبحث عنها لتنال الحب.؟

    ولكن تعجبت لسؤالك
    أم هل ستكون هى الاخرى رمزا للكذب ؟

    سؤالك ده فيه لمحه خوف

    طبيعى ان الانسان يخاف على بكره
    لكن دع القدر يأتى بما عنده

    اكتر حاجه عجبتنى
    انك بتنجح فى نقل واقعيه الحدث
    تبعاً لوصفك المكان وتحديده كمان

    جميل جميل بجد
    واجمل ما عجبنى وفرحنى

    خبر ان ده ان شاء الله سيتم نشره عما قريب
    مع مجموعه من أعمالك

    ربنا يوفقك ومزيدا من النجاح


    المتابعه لانسان عاشق حر بأستمرار

    ضى القمر
    كلاكيت اول مره

    ReplyDelete
  4. يلا تعليق رابع معلشى بقى المر الجاية انشاء الله يكون الاول اخبار اية ياجميل يارب تكون بخير وسعيد بجدوحشتنى اوى ونفسى كمان اشوفك اما عن البوست يعنى انا مش عارف ائلك اية يعنى انت عارف رئيى فيك مش محتاج كلام بس جميل والله

    تحياتى ليك

    اخوك محجوب

    ReplyDelete
  5. احيانا

    نلتقي-بهم-دون سابق انذار

    ارق التحيات

    ReplyDelete
  6. بجد اسلوب اكتر من رائع ويارب دائما فى ابداع وتالق تحياتى

    ReplyDelete
  7. القصيده تحفه فنيه
    الكلام وكأنه لوحه فنيه
    تحس وتري
    والف مبروك علي نشرها
    بصراحه انت تستاهل
    الي مزيد من التطور الشعري

    ReplyDelete
  8. تامر
    فاكر يا تامر اليوم دا انا كنت معاك فى معرض الكتاب وكنا بنشوف كتب الشعر وكنا سرحان انا مع كتب الشعر وفجاه يا تامر مش لاقتك جنبى ادور عليك هنا وهنا مش لاقيك لغايه لما لاقيتك قاعد فى مكان بعيد وهادى عن المكان اللى كنا فيه لاقيتك بتكتب حاولت اعرف انت كاتب ايه معرفتش
    ومرضتش تورينى القصيده الاتانى يوم
    بسكان اسمها عين يسكنها الحب وغيرتها انا معاك وخليتها
    انا وعلياء
    طول عمرك مبدع يا تامر
    انا عاجبنى قوى
    م هل ستكون هى الاخرى رمزا للكذب
    سؤال يا تامر
    لحد امتى

    ReplyDelete
  9. تعرف احلى حاجه فى الدنيا هيه شعور الانسان بالحب
    و رغبته فى الوجود دائما بقرب الحبيبه
    و الله مافيش احساس احلى من كده
    بس ياترى علياء موجوده و لا خيال مؤلف
    مش قادره امسك مناخيرى
    ههههههههههههه

    ReplyDelete
  10. عزيزتي kemet
    سعيد جدا انك اخدتي بالك من لغة القصيدة وانها مش عامية
    رغم انها سهلة ومريحة ومش فيها كلمات معقدة

    ده بعتبره نجاح بجد
    وبشكرك انك وضحتيه
    بس انا هقولك سره
    الي حد ما اللغة الاي بتكلم بيها هي نفس اللغة دي
    علشان كدة انا متمكن في الحوار بيها وعلشان كدة في بوستات كتير في المدونة مكتوبة باللغة العربية
    لانها طريقة كلامي الغالبة

    تحياتي
    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  11. عزيزتي ضي القمر
    اشكرك علي المتبعة وسعيد بالعودة
    لعالم المدونات

    ولكن تعجبت لسؤالك
    أم هل ستكون هى الاخرى رمزا للكذب ؟

    سؤالك ده فيه لمحه خوف

    طبيعى ان الانسان يخاف على بكره
    لكن دع القدر يأتى بما عنده

    انتي عندك حق بس الانسان بطبيعته بيبقي دائما بيحاول
    انه يوصل بنفسه ومشاعره وحياته لاجمل نتيجة لكن القدر سعات بياخد منه موقف الاعتراض
    وباستسلامنا للقدر بتنتهي حجات جميلة في حياتنا
    وبيفضل عندنا ذكريات عن كذب
    عن حب راح رغم صدقه
    عن مشاعر كتير فاتتنا ومحسناهاش او حسناها وخلاص اتحرمنا منها

    وده طبع الحياة

    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  12. عزيزي واخي محجوب

    سعيد قوي بتعليقك وانا الحمد لله بخير واتمني ليك التوفيق

    اما عن البوست
    اشكرك علي كلامك الجميل

    وتحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  13. عزيزتي اقصوصة
    رغم تعليقك القصير لكن
    بيعبر عن رؤية ما للقصيدة عجبتني قوي

    فعلا

    نلتقي بهم دون سابق انزار
    واسمحي لي ان اضيف لكلمتك

    ونفترق كذلك


    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  14. عزيزتي طوبة فضة وطوبة دهب

    اشكرك علي تعليقك
    وعلي دعوتك وربنا يخليكي
    واشكرك بجد
    علي وجودك المتواصل في المدونة

    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  15. عزيزتي شمس النهار

    اشكرك علي تعليقك الجميل
    واشكرك علي تعبيراتك الرائعة
    اما عن النشر فده الحمد لله
    مكنش جهد شخصي قد ما كان حب من الناس
    وده شيء بعتبره وسام علي صدري
    ان في ناس بتحبني لدرجة نشر اعمالي
    في كتاب
    انا لم اهتم بالامر هناك من اهتم وهناك من بحث واتصل بي ليخبرني اني
    يجب ان اقدم اعمالي
    وانه سيرعاها
    والحمد لله
    ايقنت ان دعوة جدتي لي مفعولها مستمر

    كانت الله يرحمها تقول
    ربنا يحبب فيك خلقه
    ودي اجمل نعمة حب الناس

    تحياتي
    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  16. اخي رومنسي
    طبعا انا اكتر تعليق كنت خايف منه هو تعليقك انت
    لانك عشت معايا الحدث نفسه

    يومها كنا سوا في المعرض
    وعلي فكرة دائما معرض الكتاب بيبقي فرصة دائمة للقائي مع رومنسي
    ومن حوالي 7 او 8 سنوات بنروح سوا المعرض
    وبيعجبني فيه ان له نفس اهتماماتي في القرائة
    علشان كدة مش بنتعب سوا
    ههههههههههههههههه

    اشكرك يا عزيزي علي التعليق
    وارجوك مش تكشف سر علياء
    لحد اخر تعليق
    وانا بعدها هنشره بنفسي

    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  17. عزيزتي الجواز وسنينه

    طبعا شعور الحب اروع شعور
    بيعني ان الانسان ده لسة عنده قلب ولسة عايش
    اما بقي عن سر علياء انا عارفك تقريبا
    مش قادرة تمسكي مناخيرك
    هههههههههههههههههه

    عايزة تدخليها في القصيدة
    بس انا مش هتعبك
    وعد في اخر التعليقات هحكيلك عن علياء وعن علاقتي الكاملة بيها
    وهي فين دلوقتي

    تحياتي
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  18. كما أنت كعادتك يا تلميذى النجيب

    تبدع وتخرج اجمل التعبيرات من داخلك

    وتعبر بالاحساس الكامن من داخلك

    عن كلمات هى اسبة بالاحساس الصادق

    للنظرة الأولى للباحث عن لحظة حب صادقة

    للحظة احساس ينتظرها الفرد منا سنوات

    ويالها من لحظة رائعة

    ابدعت وادعو الله لك ان تجد تلك

    اللحظة الحقيقة

    smilyrose

    روح الحب الصادق

    ReplyDelete
  19. بقى كده يا تامر
    كنت خايف من تعليقى
    متخفش يا سيدى مش هحكى سر علياء
    اسيبك انت تقوله
    انت اللى عشت الحاله
    وحستهاوطبعا انا بحترم مشاعرك واحاسيسك
    اللى ساعتها شوفتها بنفسى ومش كنت مصدق ان المشاعر الجميله دى تترجم حروف بالسرعه دى اهنيك يا تامر على البوست
    ومستنى السر

    ReplyDelete
  20. خيااااااااااااااااااااااااااانه

    ومن ورايا


    مكنش المصاصه (العشم )


    البوست ده نزل امتي

    مش كان فيه اقتصاد

    واخر الانباء

    الموضوع اتحول

    لملحمه

    مين محلمه دي

    تؤتؤتؤ

    اقصد سيمفونيه كلمات

    بحييك

    ويارب تجد اللحظه

    والاهم من انك تجد اللحظه دي

    انها تكون في الوقت الصح مش الغلط

    وتقد تدافع وتحمي عن هذه اللحظه

    ReplyDelete
  21. ربما تلك زيارتى الاولى .. لكنها لن تكون الاخيرة ايها العذب الدافىء بين السطور

    تملك حسا ينقلنى بتمايل بين الحروف .. ولك من الصمت الذى صورته بصدق جميل ما اشهد لك به .. احساسك رقيق جدا .. ما اسعدك يا علياء .. بعد ازنك بس فى كلمة ( هذى ) ممكن بس لو مش هيضايقك توضح ليا وجهة نظرك فيها .. لانها كتبت بالياء مش بالهاء .. ده بعد اذنك سيدى الكريم

    ودمت بكل صدق وعطاء بين الاحرف :)

    ReplyDelete
  22. الكلام جميل وتحفة بجد
    والاحساس فوق الخيال
    بس الاداء بقى وانت بتقولها
    يجسد صورة
    وحس جميل جدا
    انا شخصيا شفت تامر مرتين بيأديها
    مش هقولك انا مين

    ReplyDelete
  23. شوف مش انا بعلق عندك من زومان



    الا اني اول مره اخد بالي ان التعليقات من فوق

    مش عاوزه تريقه انا بقول اهو

    ReplyDelete
  24. كلامك تحفة بجد ايه ده اول مرة اعرف انك رومانسى كده
    بس بينى وبينك مين علياء دى اعترف قر
    ولما انت حابيب اوى كده بتتضامن مع احسان ليه ولا كانه همك الستات وكانك زهقان منهم
    مع انك عمال تكتب فيهم شعر
    ماشى
    بس بجد بجد احساسك عالى وذوقك فى اختيار كلماتك راقى

    ReplyDelete
  25. كلمة واحدة تعبر عن اعجابي


    الله الله الله

    ReplyDelete
  26. كلمة واحدة تعبر عن اعجابي


    الله الله الله

    ReplyDelete
  27. كلمات راقية باسلوب بسيط
    عجبتنى اوى حركة صاحبتها
    بالتوفيق دائما

    ReplyDelete
  28. حبيب قلبى ليك عندى تاج ياريت تقبله
    تحياتى

    ReplyDelete
  29. مااعذب وارق كلماتك
    ما اجمل احساسك البكر بأول نظرة وال لفته واول وقوع لعينيك على عليائك
    كلماتك جذابة لانها تلقائية وجميلة تحياتى لك تامر
    ويارب بالتوفيق

    ReplyDelete
  30. يوم الجمعه 14/11بأذن الله
    هنروح نزور دار ايتام فى بورسعيد اللى يحب يشرفنا
    ياريت تنورنا ونحاول نرسم بسمه ونتعاون على البر والتقوى
    وبعدها هنقعد مع بعض شوية طبعا لو تحبوا
    التفاصيل عندى بالمدونة
    اعتذر لكنه ليس اعلان لكنها دعوه للخير

    ReplyDelete
  31. ما كل هذا الصمت لا اسكت الله لك حسا ما عودتناش على كل هذا الغياب ان كان انشغالك فى العمل فربنا يعينك وان كان لسبب اخر فلعله خير

    ReplyDelete
  32. ياااااااااااااه انا زعلانه كتير اوالا عجبك بوستي ونقلته عند سمايلي من غير اذني ولا حاججه كده
    لألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألأ
    ثانيا مش شفتلك في البلوج الا كومنت واحد
    لألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألألأ
    ثالثا
    ممكن اعلق يعني ولا بلاش
    لو بلاش خلاص مش مشكله
    لو ممكن
    يبقى استعد للتعليق
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    حبيت اليسمه فقط دون الشخص حب القلب بدأ قبل حب العقل
    ايه ده عايشها ببساطه اووي وده اجمل ما في الحب
    انا نفسي ابقا كده احب الناس من غير قاعدة استخبارات المحقق كونان الي باعملها ديه
    نفسي ابقا عندي انطلاقه عليها اوي كده عشان اقدر احلق للحب في سما العلياء
    على فكرة انا بحب الأسم ده اوووووووووي
    ليه معزة خاصه عندي
    وبما انك جبت السيرة ديه هاقولك ببساطه ان علياء ديه اصدق انسانه عرفتها واطيب بنت صادقتها بس هي بعيده اوي فوق اعتقد انها في العلياء
    يالله بقا البقاء لله كده خليتني ادمع؟؟

    ReplyDelete
  33. حضرتك لييييييييييييييييييييييك

    تاج عندنا يالا رووووووووووووووووووح

    حله بسرررررررررررررررررررررررررررعه

    "سندس"

    ReplyDelete
  34. من اين ابدأ؟؟؟

    اولا شكرا جدا جدا على سؤالك عني في غيابي
    وشكرا تان ليك ع البوست الرائع جداجدا
    تعرف
    وحشتني بوستاتك وكلماتك اووووووووووووي
    وحسيت الروح رجعت تان لما قريت
    اسلوبك اجمل من اني اقدر اوفيك حقك

    دائما يسأل القلب اسئله كثيييييره
    ويمني نفسه بدقات حالمه
    ونبضات دافئه
    واحلام رافده
    فتتوالى مخاوف حائره
    تُراها بالكذب ماهره؟
    أم للحب صانعه؟؟
    ----------------
    ايوه يا عم وطلعت حقيقه مش خيال كمان

    ReplyDelete
  35. بجد بجد بجد
    تصفيقة طوييييلة يتبعها انحناء أطول

    كل يوم بنكتشف فيك حاجة أجمل من اللى قبلها

    القافية و تناسق المعانى و الألفاظ بجد حكاية


    ايه الجمال ده
    لا بجد ابهرتنى يا تامر و الله

    بعتذر عن تاخرى فى الرد بس انا بدخل النت بتقطع و مش بإستمرار فاعذرنى بجد بس انت عارف معزتك عندى


    دمت بكل ود و خير

    ReplyDelete
  36. انا اتمنيت انى اكون علياء من رقة وصفك لها

    و اهتمامك بنظرتها

    اعذرنى انا لسه اول مرة اجى هنا

    و حسيت انى لازم اعمل تعليق لاستمتاعى بالصورة الراقية اللى اترسمت فى خيالى للمشهد ده

    ReplyDelete
  37. تامر
    ايه اخبارك
    انت فين بقالك مده مش عارف عنك حاجه
    ياريت يا تامر تطمنى عليك
    ولعل المانع خير

    ReplyDelete

باضافة تعليق انت تساهم في اثراء الحوار
وتعرض وجهة نظرك التي سيستفيد منها الاخر
بالتاكيد