Tuesday, September 9, 2008

رصاصتين في الراس


كل سنة وانتم طيبين طبعا رمضان شهر الكرم والمودة والرحمة
لكن مش عارف المدونين بقوا ليه اشرار وبيبعتو لي التاج
وياريت تاج واحد دول اتنين ورصاصتين في الراس هههههههههه
وعلشان الموضوع مش يبقا اطول انا هدمجهم واحولهم لتاج واحد
لكن عايز اشكر المدونين الاي مش راعو ان رمضان شهر الخير والكرم
واهدوني التاجين دول
الاول للرقيقة عازفة الاوتار والثاني للاخت العزيزة ايمان غلطة مطبعية


الرصاصة الاولي
بدأت تدون امتى و دخلت عالم التدوين ازاى ؟؟؟
في الاول انا متابع للكومبيوتر وبستخدم النت من سنين فاتت
وقبل كدة كنت بشارك في المنتديات وكدة
وكان في منتديات بريق كنت فيها مشرف لمنتديات التنمية البشرية
وبعد كدة بقيت رئيس مجلس ادارة المنتدي
وده كان بالانتخاب بين اعضاء المنتدي
بس انا حبيت يكون في كيان مستقل بيه
وبدات مدونة انسان عاشق حر
طبعا مش دي الاي بين اديكم
لا كان في مدونة تانية اسمها نفس الاسم
وكمان بنفس العنوان الحالي
بس بصراحة رغم انها استمرت مدة طويلة لكن موضوعتها كلها كانت حزينة
وانا اشفقت علي نفسي من التدوين لان كل الموضوعات كانت بجد مفيهاش اي امل في بكرة وفي مرحلة ما لغتها ورجعت من جديد للتدوين بس بشكل مختلف ورسالة مختلفة

تانى رصاصة
ايه كان انطباعك فى البداية ؟؟

في المدونة الاولي
كنت بكتب وانا عارف ان محدش هيهتم ويقراء
لكن لاقيت ناس بتدخل وتعلق وتتفاعل
مع المدونة

اما في المدونة الحالية
فبجد انا مش مصدق قد ايه الناس اعجبت بالمدونة
مش بس التعليقات
لا كمان الاحصائات الاي بتبين قد ايه ناس من دول بعيدة بتدخل
وبتدقراء اكتر من بوست
وبتفضل مدد طويلة في المدونة
حتي لو مش تركت تعليق


ثالث رصاصة
مين اكتر واحد بتحب تعليقه على بوستك الجديد ؟؟

الحمد لله
انا بجد بحس ان في ناس متابعة بشكل قوي للمدونة وبتعلق باستمرار وده بيسعدني جدا طبعا في البداية احب اشكر حد من اول يوم دخل مدونتي وعلق
هي ضي القمر مش عارف ليه اختفت من عالم التدوين واخر تدوين ليها في مدونتها كلاكيت اول مرة تخطي الست شهور كمان احب اشكر سمايلي روز وسوفت روز
الناس دول من المداومين علي التعليق في المدونة
وكمان احب اشكر رومنسي وابو اريج اصدقائي
اما اكتر ناس فعلا بستني تعليقاتهم في المدونة
هما سفروتة وايمي طبعا دول بعتبرهم التيم التدويني بتاعي
وسعيد بان مدوناتهم قريبة جدا لمدونتي وبعتبر مدونتهم بيتي التاني فعلا

رابع رصاصة
ايه اهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين ؟
الصبر :)
انا طبعا بهزر
انا متعلمتش من مدونتي بس اتعلمت من كل مدونات المدونين
والاي اتعلمته كتير جدا وكمان اكتر من التعليم الاثر في النفس
لما ادخل اشوف موضوع رقيق من موضوعات عازفة الاوتار
او خفة دم في مدونة سكوبي زي ما عودتنا سفروتة
او كلمة جميلة ومعني راقي في كل المدونات الاي بدخلها

خامس رصاصة
حاسس ان التدوين له تأثير ؟
التدوين عندي بصراحة جريمة انا كلامي ده غريب انا عارف
بس انا برتكب معاه اكبر جريمة في حق مشاعري
لاني بكشفها للناس في الوقت الاي هي مفروض تبقا شيء خاص جدا لا يستحقة الا شخص واحد
انتظره طوال عمري علشان كدة موضوعاتي دائما فيها ميل للرمز وفي حجات فيها مش واضحة خاصة موضوعات الاي تحت تصنيف فضفضة
لان كل موضوع فيها بجد عبارة عن مجموعة رموز سياتي يوما من تكشفها باذن الله

سادس رصاصة
أذكر 5 أحلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير أشياء ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟

طبعا الاحلام في حياتي مش ليها حدود
لاني من الطفولة عشت بين الخضرة والانطلاق والافق الواسع الرحب
علشان كدة من الطفولة كانت ليه احلام كلها تحمل صفة الجنون
وده اجمل ما في الاحلام
زي اني ابقا رئيس الجمهورية زي ما قلت في موضوعات سابقة
واني ابقا قبطان بحري واعزف علي اوتار الرومنسية واغازل الطيور وقت الغروب
وادوب عروس البحر بنار حبي وصدق مشاعري
هههههههههههههههه
وحلمت برضه وانا طفل اني ابقا انسان مجنون واني اعيش في مستشفي الامراض العقلية بقيت حياتي وانا مش عارف انا هنا ليه ولا حتي بفكر كان ايه السبب
وكمان حلمت ابقا مهندس واحقق لبابا امنية حياته
لكن اخواتي حققوها الحمد لله وانا بقيت نفسي

سابع رصاصة
أذكر 5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك ؟

بحلم بالاسرة الصغيرة الاي تشاركني فيها انسانة تفهمني وتحس قد ايه انا بحبها
وهحاول طول الوقت اسعدها واساعدها في تربية اطفالنا الصغيرين
ونعيش سوا حياة البيت العادية نشوف المسلسل ونروح سينما ونصلي جماعة
ونعيش لحظات صعبة ولحظات جميلة نعيش الحياة بكل معنيها سوا
كمان بحلم بالبوم صور
اتمني في يوم املكه كل صفحة فيه حلم
افتح صفحاته في يوم وقت الغروب
اشوف في الصفحة الاولي صور تامر الطفل بين بابا وماما
والصفحة التانية صورته مع شريكة حياته بفستنها الابيض الجميل
والصفحة الثالثة صورة بيبي جميل عايزة ياخد مني شعري ولمعة عنيه وياخد ما ماما الباقي ويبقا ليه عقله وشخصيته المستقله
والصورة الرابعة صورته مع شريكة حياته واحنا حواليه
والصفحة الخامسة ومنتهي احلامي
صورة اسرتنا اسرة تامر الحسيني الاولاد والاحفاد وست الكل مراتي وهي جنبي منورا الدنيا
وواقف ورانا زوجاتي الثلاثة التنيين
:)
علشان الحسد

ثامن رصاصة
أذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم قبل الآن بزمن ؟
هما مش اتنين بس هما كل الناس الاي حواليه وبحبهم وبيحبوني وبيتمنو ليه الخير
تخيلو يا جماعة انا اكتر شي بحسه في حياتي هو حب الناس لية
بجد نعمة كبيرة قوي بالذات البنات هههههههه

تاسع رصاصة
أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلا ؟
هما مش شخصين هما شخص واحد بس
موجود في حياتي بس مش بالصورة الاي اتمناها انا عايزه يبقا موجود في كل حاجة في حياتي
في كل شيء حوالية يبقا موجود فيها زي هو مهو موجود في احلامي وافكاري وكلامي دلوقتي


علي من تطلق هذا الرصاص؟
احب اطلق الرصاص ده علي
سفروتة
رومنسي
Smilyrose
طوبة دهب وطوبة فضة
عمرو وجيه

المبرمج المحترف

وطبعا الباب مفتوح لكل واحد يقدر يستحمل الرصاص


25 comments:

  1. ياةةةةةةةةةةةةةةة
    تامر الحسينى رجع يا رجالة

    هقرا الاجابات ورجعلك
    واحشنى قوى
    واهلا بيك تانى فى مدونتك اللى انت منورها
    انا فرحان قوى ان دا اول تعليق بعد الغياب دا
    حمدالله ع السلامة

    ReplyDelete
  2. يا خبر عليك يا احمد
    انت بجد مش معقول
    انا يدوب بنشر البوست وبعمل ريفرش لاقيت
    كومينت
    علطول كدة بشوف مين لاقيت اعز اصدقائي
    رومنسي

    ربنا يخليك يا احمد
    المدونة منورة بزورها
    وانا فرحان انا كمان ان اول تعليق ليك انت بالذات

    تحياتي ليك وخالص امنياتي يا باشمهندس

    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  3. كفاية رصاص يا تامر
    القميص اللى لبسة
    اتقطع خلاص
    اية يا عم الاجابات الجامدة دى
    والتيجان اللى بتحدف عليك
    عرفت بقى الناس بتحبك قد اية؟؟

    ReplyDelete
  4. اول مرور لى واسمح لى ااقولك ان مدونتك بجد جميلة كل عام وانت بخير

    ReplyDelete
  5. هههههههههههههههههههههههههههههههههه
    عمال تقول رمضان شهر الخير والبرة واديك دبست الناس برضه في التاج...قصدي اطلقت عليهم الرصاص
    ..........
    اجاباتك بجد جميلة اوووووووووووي
    رربنا يحققلك احلامك وكل اللي بتتمناه
    .........
    "اما اكتر ناس فعلا بستني تعليقاتهم في المدونة
    هما سفروتة وايمي طبعا دول بعتبرهم التيم التدويني بتاعي"

    بجد مش عارفة اقولك ايه ع الجملة دي ...بتخجلني بكلامك ده والله
    وبعدين انا كده هتغر وهتنفخ ومش هبقي سفروتة
    ههههههههههههههههههههههههههههههه

    .....
    وحمدا لله علي سلامتك ورجوعك للمدونة ويارب ما تغيبش عنها تاني ابدا

    تحياتي
    :)

    ReplyDelete
  6. هههههههههههههههههههههههههههههههههه
    عمال تقول رمضان شهر الخير والبرة واديك دبست الناس برضه في التاج...قصدي اطلقت عليهم الرصاص
    ..........
    اجاباتك بجد جميلة اوووووووووووي
    رربنا يحققلك احلامك وكل اللي بتتمناه
    .........
    "اما اكتر ناس فعلا بستني تعليقاتهم في المدونة
    هما سفروتة وايمي طبعا دول بعتبرهم التيم التدويني بتاعي"

    بجد مش عارفة اقولك ايه ع الجملة دي ...بتخجلني بكلامك ده والله
    وبعدين انا كده هتغر وهتنفخ ومش هبقي سفروتة
    ههههههههههههههههههههههههههههههه

    .....
    وحمدا لله علي سلامتك ورجوعك للمدونة ويارب ما تغيبش عنها تاني ابدا

    تحياتي
    :)

    ReplyDelete
  7. هههههههههههههههههههههههه

    واضح انك فى شهر البركات فعلا

    اجابتك تحفة جميلة جدااااااااااا يا
    تامر كالمعتاد وخاصة احلام مستقبلك

    حلوة اوى انك بتحمد ربنا على البنات دى هههههههههههههههه

    بجد اتبسط جدا انك بتعتبرنى انا ونورى التيم التدوينى بالنسبالك وان مدونتنا بيتك التانى

    بجد اخجلتم تواضعنا

    فكرتنى بمسلسل من اطلق الرصاص على هند علام هههههههه

    ماشى يا استاذ تامر يا خبير الرموز

    تحياتى

    ايمى

    ReplyDelete
  8. عزيزتي shasha
    اهلا بيكي في مدونة انسان عاشق حر
    وسعيد جدا ان المدونة عجبتك
    واتمني انها تبقا من المدونات الاي بتداومي علي زيارتها

    تحياتي
    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  9. اولا حمدلله على سلامتك

    وعلى رأى أحمد تامر رجع لينا يا رجالة

    ههههههههههههههه

    اجاباتك رائعة

    وبجد اسلوب جميل

    ربنا يوفقك

    Smilyrose

    وردشان سابقا

    ReplyDelete
  10. وبعدين يعنى اللى بيتعمل فيك تعمله فى الناس

    المهم مبرووووووك على رجوعك لينا بالسلامة

    وبلاش رصاص يا عم كفاية اللى احنا فيه

    ههههههههههههههههههه

    حمدلله على سلامتك

    Smilyrose

    وردشان سابقا

    ReplyDelete
  11. Blogger yoyo said...

    فى اول زيارة لمدونتك اسمح ليا اعبر ان اعجابى بمدونتك الرائعة وان شاء الله يدوم التواصل بينا

    كل سنة وانت طيب
    رمضان كريم

    الظاهر كدا انه موسم تيجان بقى ههههههه لسه مستقبلة الطلقات دى واكتر شوية

    اجابتك كتير حلوة ربنا يقدرك وتحقق كل الا تتنماه

    ميرسى لمرورك الكريم على مدونتى المتواضعة

    دمت بكل خير

    تحياتى لك
    يويو

    Sep 9, 2008 6:47:00 PM

    ReplyDelete
  12. Blogger Jack Sparrow said...

    ما القصة

    هو التاج ده بيراقبني و لا ايه ؟

    حرجت لتوي من عند رومانسي ووجدته هناك
    و لعل ذلك اثبت لي ان التاجات امراض معدية
    سأخرج من هنا بسرعة قبل استفحال الامر

    لي عودة بالتأكيد

    Sep 10, 2008 1:08:00 AM

    ReplyDelete
  13. عزيزتي smilyrose

    الله يسلمك انا الحمد لله بخير الان
    واديني رجعت تاني اهه
    والحمد لله
    ومتشكر علي اعجابك بمستوي اجاباتي
    علي الاسئلة
    وعلشان رمضان شهر الكرم سمحيني علي الاي عملته فيكي

    وفي الطلاقات النارية الاي اطلقتها من مدونتي
    واتمني تردي عليها قريب
    تحياتي

    انسان عاشق حر
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  14. عزيزتي يويو

    انا طبعا سعيد بزيارتك للمدونة سعادة بالغة
    غاصة اني لما دخلت مدونتك وشفت مستوي الموضوعات بصراحة بهرني الاسلوب
    والشخصية الاي وراء الكلمات
    وسعيد ان حد بالمستوي ده يشرفني ويعلق علي موضوعاتي

    تحياتي
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  15. كل عام وانت بخير
    ورمضان كريم


    بجد اجاباتك حلوة جداا
    سعيدة بمرورك بمدونتى المتواضعة
    واسعد بتواجدى هنا


    تحياتى

    ReplyDelete
  16. كل عام وانت بخير
    ورمضان كريم


    بجد اجاباتك حلوة جداا
    سعيدة بمرورك بمدونتى المتواضعة
    واسعد بتواجدى هنا


    تحياتى

    ReplyDelete
  17. جميله اوى الاجابات يا استاذ تامر فعلا بدل على رقه الشخصيه وان احساسك عالى اوى بس انا معترضه معاك ان مشاعرك تفضل مخبيها ودفنها جواك مهما كان الانسان حاسس انه قوى ويقدر يستحمل بيجى عليه وقت ويفيض بيه ويحكى كل حاجه ولاى حد عبر عن اللى جواك احسن ما تنفجر من ازدحام المشاعر وتاكد دائما انك هتلاقى اللى يسمعك حتى لو كان لا يرد عليك الا انه يسمع كل
    شكواك الذى لا يغفل ولا ينام تحياتى

    ReplyDelete
  18. عزيزتي سفروتة
    طبعا الكلام الاي قلته في البوست اقل بكتير من الحقيقة
    انا بجد بعتبر مدوناتك هي مدوناتي
    ومش هتصدقي اني بحلم بيوم القا في عمل جديد في مدونتك سكوب
    لانها بجد مدونة جميلة وكل اعمالها رائعة
    اما عن الفريق التدويني
    فده شرف لية اني انضم لفريق انتي عضوة فيه خاصة لو كانت كمان ايمي احد اعضائه
    واشكرك علي اعجابك بردودي
    علي الاسئلة واتمني اني اشوف عندك ردود اجمل واحلي
    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  19. عزيزتي ايمان
    اولا احييكي علي تعليقك الجميل واشكرك وانا كنت منتظر التعليق وجه
    لكن مش حبيت ارد عليه
    علطول لاني حبيت ارد عليه في وقت اكون فيه متفرغ فقط للرد

    ولذلك احب ان انوه ان السيد الفاضل موليير قال في رواية له
    كلمة شهيرة جدا وهي
    " عندما تحب فتاة جميلة فان ذلك سيخلصك من الكثير من المشاكل في حياتك"
    متطلبيش مني تفسير او شرح لكلمته
    لان التفسير في الرواية
    لكن انا بجد بشكر ربنا علي حب الناس
    وخاصة البنات لان بجد في بنات كتير قوي افادوني في حياتي وانا بشكرهم لولاهم مكنتش بقيت دلوقتي بشخصيتي دي
    واول بنت فيهم هي اجمل بنت واغلي بنت في حياتي هي جدتي الله يرحمها

    تحياتي لردودك الجميلة الاي بستناها ولو اني بستمتع وانا بتعامل مع حد متفحص كدة زي حضرتك

    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  20. عزيزتي نهر الحب
    اهلا بيكي في المدونة
    وعايزك تعتبريها زي بورسعيد واكتر
    يعني البيت بيتك بجد
    ولما تيجي المدونة هتلاقي الاي ياكلك اكلت سمك بورسعيدي معتبر
    بين لينكا المدونة
    هههههههههههههههه

    تحياتي
    تامر الحسيني

    ReplyDelete
  21. الله عليك يا تيمور ديمن فخور بيك وبمدوناتك وبجد رصاصك جامد ربنا يزيدك كمان وكمان يا أعز صديق وأقرب انسان لية تحياتى شخابيط محجوب

    ReplyDelete
  22. ديما ياتيمور متئلق وفى ازدهار




    شخابيط محجوب

    ReplyDelete
  23. عزيزتي طوبة فضة وطوبة دهب
    او طوبة دهب وطوبة فضة
    طبعا انا سعيد يا دكتورة بحسك العالي الاي قدرتي بيه تكشفي شي يمكن ناس تعرفني وبتشوفني كل يوم مش قادرة تحدده

    انا فعلا انسان كتوم جدا وصعب اني اقول كل الاي جوايا
    ممكن اتكلم وانا مبتسم وسعيد وجوايا حزن شديد
    وبقدر اعمل العكس
    وممكن اعبر عن الاي جوايا في صورة موضوعات كلها رموز ومش واضح معناها
    لكن انا مش بتكلم ليس عدم ثقة في الاخر
    بل اشفاق عليه
    وربما في زروة المشاعر اتحدث الي انسان قريب عما بداخلي
    لكن ابدا لا اقول له كل شيء
    لانه لا يستحق مني ذلك

    تحياتي
    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  24. اخي العزيز احمد
    ربنا يخليك يا حبيبي
    انا سعيد جدا بزيارتك
    وسعيد بحبك ده بجد شي بعتز بيه
    تخيلو يا جماعة احمد عمل موقف عمري ما هنساه ابدا

    يوم فرحه وهو داخل قاعة الفرح
    الزهبية مفروض يطلع هو والعروسة من قلب صدفة بحيرة زي اللولو
    اول مخرج احمد منها ومع اول نظرة للمعازيم شافني
    ولاقيته بيتكلم مع العروسة

    مكنش يعرف اني بقرا الشفايف

    لاقيته بيقول بشفايفه

    الاي واقف ده
    تامر اعز اصدقاء الاي كلمتك عنه قبل كدة

    ياه في الليلة دي
    بالذات وفي اهم لحظة في حياته
    كان حريص انه يعرف شريكته بصديقه الاي مش جت فرصة تعرفه قبل كدة
    صدقتو بقا ان اجمل حاجة في حياتي
    هي حب الناس لية

    تحياتي ليك يا صديقي العزيز
    اتمني قريب اشوف اولادك الصغيرين
    من الاطفال والبوستات الجميلة في مدونتك
    شخابيط محجوب

    تحياتي
    تامر الحسيني
    انسان عاشق حر

    ReplyDelete
  25. عجبني اوي اجاباااااااااتك

    وعجبني انك في خصويات في حياتك بتحترمها

    كل سنه وان طييييييييب

    ReplyDelete

باضافة تعليق انت تساهم في اثراء الحوار
وتعرض وجهة نظرك التي سيستفيد منها الاخر
بالتاكيد