Monday, May 26, 2008

الرجاله عايزه ايه؟

الرجاله عايزه ايه؟
هو سؤال مش عويص ولا حاجه لان الرجاله عندهم شوية ثوابت تقليديه كده مش بيختلفوا عليها كتير

لكن قامت البنت دي الاي هي خيخه واي كلام خالص
بعمل مجموعة اسئله وقدرت توصل منها لنتائج عن بجد الرجاله عايزه ايه
ولانها اسئله بجد مهمه انا قررت اني انشرها وانشر اجاباتي الشخصيه عليها
وكمان احب اشكرها علي اسلوبها وكنت اتمني اروح حفل توقيع كتاب مدونات مصريه للجيب علشان اشوفها واتعرف عليها لكن المناسبات جايه كتير ان شاء الله

الرجاله

عايزين ايه من الاب

انا عايز والدي يستمر في اعماله الخيريه
لانها بجد شيء عظيم وانا سعيد بيه من جوايا رغم اني مش بقول كده له

عايزين ايه من الام

عايز ابوسها

عايزين ايه من الاخت

تبطل تغير اماكن حجاتي الخاصه


عايزين ايه من الاخ

عايزه يبقا صديقي زي ما هو اخويا


عايزين ايه من زميل العمل

يبطل مقالب ويتعاون معايا لصالح العمل وصالحنا المشترك

عايزين ايه من زميلة العمل

ههههههههههههه
تبقا حلوه وطيبه ومحترمه وتتعامل معايا في حدود الشغل

عايزين ايه من الصديق

انه يحفظ اسراري ونفضل سوا في المستقبل

عايزين ايه من حمواتكم الفاتنات

عايز بس مقدما كده اتعرف عليها
وعايز بعد ما اعرفها تحبني زي ما هحبها اكيد

عايزين ايه من الزوجة

تكون طيبه وذكيه وجميله وتسمح لي اني اسعدها
واشاركها كل ايامها الجايه

عايزين ايه من الجواز

عايز الاستقرار والهدوء والاطفال والبيت الجميل المريح

عايزين ايه من الشغل

عايزه يساعدني اني احقق احلامي منه ويساعدني اني ابقا في يوم في مكاني القيادي
الاي تئهلني ليه امكانياتي

عايزين ايه من الدنيا

عايز من الدنيا لحظه جميله مع انسانه جميله ابقا حبيبها
وطفله جميله ابقا والدها

عايزين ايه من عيالكم

عايزهم يقدروا حبي ليهم ويبقوا دائما قد المسؤليه الاي هحملهالهم من الطفوله


امتى تلجأوا انكم تخونوا مراتتكم

الخيانه شيء صعب جدا وانا لا اقلبه ليه ولا اقبله للانسانه الاي هتشاركني حياتي

امتى ترموا يمين الطلاق على مراتتكم

في حالة الخيانه
وحالة استحالة استمرار الحياه بينا
ورغبتها الشخصيه

امتى تعوزوا انكم تتجوزوا تانى

لما مش ابقا متجوز اولاني هبقا محتاج اتجوز تاني
يعني متجوز بانسانه مش زوجه حقيقيه تقدر حبي وتشاركني حياتي
وتقدر تخليني سعيد معاها

امتى تلجأوا انكم تمدوا ايديكم دى
اللى عاملة زى المرزبة على مراتتكم

يعني ايه مرزبه؟
هههههههههههههه
انا زوجتي لا اقبل انها تتعرض لموقف زي ده

هل عندكم استعداد انكم تتجوزوا واحدة غلطتوا معاها؟

ايوه ولو ان ده افتراض صعب ومش هيحصل
لكن انا موافق اتجوز انسانه حبيتها وعرفتها وقربت منها اكتر من اني اتجوز اي حد مش اعرفه
وحد تاني قرب منه

ايه المواصفات اللى عايزنها فى عروسة المستقبل
بيضا سمرا قمحية
مش مهم اللون المهم اني احبها الاول وبعد كده اي شكل هتكون عليه اكيد هحبه

بس افضل تكون قمحيه او بيضاء

غير محجبه / محجبة /لابسة خمار/منقبه
يفضل انها تكون محجبه
لكن لو مش محجبه مش هعترض لاكن هنصحها بالحجاب
اما بالنسبه للخمار او النقاب فده شيء خاص بيها
ولن اتدخل فيه ولو اني مش اقبله

الشعر طويل /قصير /اسود /اصفر

مش مهم المواصفات الشكليه لكن افضل يكون الشعر اسود طويل طول متوسط

عادى ان مراتك تحط مكياج برة البيت ولا هتقولها لأ
بتحب ان مراتك تحط مكياج جوة البيت ولا لأ

عادي انها تحط مكياج بره البيت او جوه البيت
بس يجب تراعي انه يكون محطوط بشكل جميل ومش بيخلي الشكل مش مقبول
اوميكونش زياده عن اللزوم

لو مراتك ماكنتش محجبة وبعد الجواز هى اتحجبت لوحدها
من غير انت ماتأمرها او تفرضه عليها

وجت هى بعد فترة عايزة تقلع الحجاب

موقفك هيكون ايه؟
هتضايق طبعا

وهقول ليها انها قدام التزمت قدام ربنا بشيء عن قناعتها الشخصيه
غلط انها تلغي التزامها ده

لو مراتك عايزة تتنقب وانت مش عايزها تتنقب ؟هتعمل ايه؟
مش هاتتدخل بإعتبار ان دى علاقتها بربنا
ولا هترفض

النقاب مغالاه في الدين ومفيش نص ديني بيشير اليه
ولذلك هرفض ده وهطلب منها تفكر بهدوء لحد ما تقتنع بارادتها

تقبل انك تتجوز واحدة منقبة متعرفش عنها اى حاجة
لا طبعا

تقبل تتجوز واحدة مدخنة او بتشرب شيشة
لو انا مدخن او بشرب شيشه
هقبل بس انا مش مدخن

تقبل تتجوز واحدة كانت مخطوبة
ايوه طبعا

تقبل تتجوز ارملة اخوك او طليقة اخوك
او ارملة صاحبك او طليقة صاحبك

الزواج من مطلقه او ارمله شيء مش حرام وانا اقبله
بشرط ان يكون في حب بينا

امتى تعوز ان يكون ليك صديقة
لما زوجتي متقدرش تقوم بالدور ده بس انا اقصد بالصديقه
اخت ليه زي اي صديق ولد

ايه مفهوم الخيانة بالنسبالك
يعنى هل لو مراتك عرفت انك ليك صديقة
هتعتبر ان مالهاش حق انها تزعل على اساس انك معملتش
سيكو سيكو
ولا هتحس برضه انك غلطان وانك جرحت كرامة مراتك

الخيانه يعني اني حتي افكر في خيالي في اي انسانه
كبديل لزوجتي
لان محدش ينفع يبقا بديل ليها


لو انت شايف ان عادى يكون ليك صديقة
هل شايف ان عادى ان مراتك يكون ليها صديق

ايوه بس بشرط مهم جدا
ان صديقها ده يكون معروف ليه بصفه شخصيه وصديق مشترك بينا
وكذلك بالنسبه لاي صديقه ليه
يعني مفيش صديق شخصي
في اصدقاء الاسره لاننا خلاص بقينا كيان واحد مينفعش يكون لكل واحد منا اصدقائه الشخصيين
انما عادي انه يكون في اصدقاء لينا سوا

هل لو كنت مسلم ممكن تتجوز واحدة غير مسلمة
ولو اجابتك اه
ياترى هتفرض عليها انها تدخل فى الاسلام ولا هتسيبها براحتها

ايوه لكن لن افرض عليها الاسلام


ولو كنت مسيحى يا ترى عندك استعداد
انك تسلم علشان تتجوز حبيبتك المسلمة

مستحيل اتخلي عن ديني علشان اي شيء تاني

لو خطيبتك مش بتصلى
هتكمل الجوازة عادى ولا ايه نظامك

هنصحها طبعا بالصلاه
وهشجعها علي كده

لو خطيبتك مش بتعرف تطبخ
هتكمل الجوازة عادى ولا هتفلسع

يكون افضل علشان بعد كده تتعلم
بس الاكل الاي بحبه

بتحب الست الرفيعة ولا التخينة
الاول القا الست الاي تستاهل الحب
وبعد كده احبها رفيعه او طخينه زي ما هي
بس افضل تكون وسط تميل انها تكون طخينه

عادى ان مراتك تروح عند دكتور امراض نسا
ولا لازم تروح عند دكتورة

عادي بس لو في دكتوره متميزه في المجال ده يكون افضل

عايز مراتك تسمع الكلام وخلاص
لا عايزها تتناقش معايا في اي شيء معترضه عليه
او مش مقتنعه بيه
ولو كانت مش مقتنعة بأرائك
هنحاول نوصل سوا لوضع مناسب لينا سوا

او حل وسط

هترفض ان مراتك تكمل تعليمها العالى
او تاخد كورسات فى سبيل انها تطور من شخصيتها
ولا هتشجعها على كدة

بالعكس انا هشجعها جدا وبقوه
لاني بيهمني قوي ان شريكتي تكون متميزه في مهارتها وليها شخصيه
وعندها مستوي علمي كويس وهعتبر دائما ان رسالتي اني اخليها افضل وفي طريق النجاح

عايز مراتك تشتغل ولا لأ
ياريت اى كانت اجابتك ياريت تذكر الاسباب

افضل انها تاخد القرار ده لوحدها
لان الشغل ده شيء يخصها هي
طول ما هي بتؤدي دورها في البيت بشكل كويس ومهتمه بالاولاد
وطبعا لو بتشتغل انا هقدر مجهودها واحاول اني اساعدها في البيت

ممكن تتجوز واحدة اعلى منك ماديا واجتماعيا
اه ولا لأ

افضل تكون اقل مني ماديا بس مش اجتماعيا
لكن اي كان الامر مش هياثر في اي شيء في علاقتنا
وقدام علاقتنا هيبقا ده شيء ثانوي لا يلتفت اليه

عايز مراتك فى وقت السيكو سيكو
تكون ابيحة ولا مؤدبة

انا مش ببص للعلاقه بيني وبين زوجتي
بشكل يخضع للتصنيف ده
لانه تصنيف ظالم جدا
وانا برفضه
لكن انا عايز زوجتي تبقا شريك ليه وتفهمني وافهمهما


لو متجوز ومراتك مختنة هل ده بيأثر فعلا فى علاقتك الحميمية بيها
وكنت تتمنى انك تتجوز واحدة غير مختنة
لو عندك بنات هتعملوهم عملية الختان ولا لأ

بصراحه لسه مش جربت علشان اعرف
انا لسه مش بحثت في الامر بشكل ديني
وصحي لكن اي كان وضع زوجتي انا هقبله

عندك استعداد انك تدى لمراتك مصروف خاص بيها
ولا شايف انه مش من حقها

ايوه طبعا ده ابسط حقوقها

هل لو حصل طلاق هتجبر مراتك انها تتنازل
عن مؤخرها ونفقتها ولا هيكون عندك دم وهتديها حقوقها

ههههههههههههه
هيكون عندي دم بس ربنا ميجبش طلاق

لو كنت مش متجوز عايز تتجوز عن حب ولا عايز جواز تقليدى
الحياه بلا حب ليست حياه
فما بالك بالجواز بلا حب لكن مفيش مانع
انه يبقا جواز تقليدي قائم علي الحب

ممكن تتجوز مطلقة او ارملة حتى ولو كنت لم يسبق لك الزواج
ايوه

ممكن تتجوز واحدة اكبر منك
لو اجابتك ايوة
اكبر منك بأد اي ايه
مش مهم عمر محدد المهم تكون بتحبني وبحبها
وتكون انسانه جميله وطيبه

موضوع طويل قوي صح ودسم جدا انا بصراحه تعبت قوي لاني بحاول اني احط نفسي في الموقف فعلا واجاوب عليه بس اتمني يكون عجبكم وطبعا باب التعليق مفتوح
وياريت اعرف ارئكم انتم كمان

1 comment:

  1. اولا الرجاله عاوزة ايه

    سؤال صعب بحاول اعرف اجابته

    بس عجبنى اسلوبك الرائع فى الاجابة على كل

    سؤال لأنى وجدتك تفكر فى كل اجابة قبل الرد عليها

    وتحاول ان تتخيل نفسك فى الموقف وتعيش فيه

    حتى تستطيع ايجاد الرد ومع ذلك جعلتنى ابتسم من بعض

    الاجابات لبعض الأسئله وعجبتنى قوى البنت الخيخه لأنها

    فكرت تعرف الإجابة على هذا السؤال

    وعلى فكرة ياتامر ممكن الانسان يتخلى عن كثيرا من عيوب من يحب

    وذلك فى سبيل أن يجد السعادة التى يحسها مع هذا الانسان او هذه الانسانه

    المهم أن يجمع الله بين قلبيهما ويحسا كلا منهما أنه يكمل الآخر

    ReplyDelete

باضافة تعليق انت تساهم في اثراء الحوار
وتعرض وجهة نظرك التي سيستفيد منها الاخر
بالتاكيد